نامهاى حضرت مهدى عليه السّلام

قسمت دوم :

٢-قائم عليه السّلام :

آن حضرت «قائم» ناميده شده است چرا كه به بزرگترين قيام اصلاحگرانۀ تاريخ بشر، دست مى‌ زند. او براى حق خالص كه ذرّه‌اى باطل در آن راه نمى‌ يابد، قيام مى‌ كند و به حقّ و عدالت بپا مى‌ خيزد. و اين چيزى است كه قيام شكوهمند او را از ديگر قيام ها ممتاز مى ‌سازد، چرا كه تاريخ بشر، قيام ها و نهضت هايى را براى برخى شخصيّت ها ثبت كرده است امّا قيام و نهضت و انقلاب آنان در هدفها و وسايل، براساس حق و راه مستقيم نبوده است، امّا امام مهدى عليه السّلام براساس حق خالص و عدالت راستين و ناب بپا مى ‌خيزد و بس.

اين روايت را بنگريد:

«ابو حمزۀ ثمالى» مى ‌گويد :

از امام باقر عليه السّلام پرسيدم : «اى پسر پيامبر! آيا همۀ شما قيام ‌كنندۀ به حق نيستيد ؟»

فرمود: «چرا!»

گفتم: «پس چرا آن حضرت ، قائم ناميده شد؟»

فرمود: «هنگامى كه نياى گرانقدرم حسين عليه السّلام به شهادت رسيد فرشتگان به بارگاه خدا ناله و شيون كردند. . . خداوند امامان نُه گانه، از نسل پاك حسين عليه السّلام را، به آنها نماياند و با ديدن آنان شادمان گرديدند و ديدند كه يكى از آنها به نماز ايستاده است و خدا با نشان دادن او به فرشتگان فرمود: من بوسيلۀ اين «قائم» از قاتلان حسين عليه السّلام انتقام خواهم گرفت.»
بحار الانوار، ج 51، ص ٢٨

و امام صادق عليه السّلام نيز فرمود:

يعنى: حضرت مهدى عليه السّلام «قائم» ناميده شد چرا كه قيام شكوهمند او، به حق و عدالت است و هدف ها و شيوه‌ها و وسايل او در راه رسيدن به هدف نيز همه و همه براساس حق است.

بحار الانوار، ج 51، ص 30



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
مذهبی ,  ,